מחקר וניתוח SEO

הנחיות לקידום אתרים לעיצוב אתרים

אופטימיזציה בעמוד

אופטימיזציה מחוץ לדף

ניתוח

כלי SEO

דיווח SEO

נושאים כלליים

No data was found

בינה מלאכותית

אחד הכלים החיוניים לצורך קידום אתרים אורגני (SEO) הוא מחקר מתחרים. המדריך שלפניכם כולל מידע מקצועי מפורט לגבי מחקר חשוב זה, כולל תשובות לשאלות מרכזיות כמו איך יודעים מיהם המתחרים הרלוונטיים, איזה מידע אוספים ואילו תובנות ניתן להפיק מהמחקר.

איזה מתחרים כדאי לחקור?
מחקר מתחרים מתבצע אחרי שכבר בוצע מחקר מילות מפתח, והוא גם מתבסס על התוצאות שלו. כדי לדעת מיהם המתחרים הרלוונטיים, נקליד בגוגל את הביטויים המרכזיים שעלו במחקר מילות המפתח. אם למשל המטרה היא קידום אתר בתחום המשכנתאות, ומילת המפתח היא “יועץ משכנתאות” – מקלידים אותה בגוגל ועוברים על התוצאות: קודם יופיעו מודעות ממומנות שאינן רלוונטיות בהקשר של מחקר המתחרים, לאחר מכן המפה – והאתרים שמופיעים מיד לאחר מכן הם אלה שכדאי לבחון במסגרת מחקר המתחרים.

את הפעולה הנ”ל ניתן לבצע עבור מספר ביטויים – למשל גם “יועץ משכנתאות” וגם “ייעוץ משכנתאות”. אם רוצים להתייחס לאזור ספציפי אפשר להשתמש בביטויים כמו “יועץ משכנתאות בבאר שבע” ולגלות מיהם האתרים שמדורגים במקומות הראשונים בגוגל.

(ישנו תוסף ייעודי שמאפשר לייצא בקלות ובמהירות את כתובות האתרים לקובץ, בקרוב נעלה סרטון שמסביר איך להשתמש בו. בנוסף, יש גם תוסף של ירדן דיגיטל שמייצר רשימת דומיינים של המתחרים שחשוב לחקור).

מידע רלוונטי לגבי המתחרים
השלב הבא של מחקר מתחרים עבור קידום אתרים בגוגל הוא יצירת טבלה מסודרת עם מידע מפורט על כל דומיין. הנתונים החשובים ביותר הם מספר העמודים המאונדקסים שיש באתר של אותו מתחרה, כמות הקישורים והכוח שלהם, מספר מילות המפתח שעבורן האתר מדורג ונפח התנועה אל האתר.

כמות העמודים המאונדקסים
על-מנת לדעת כמה עמודים מאונדקסים בגוגל, משתמשים בתוסף ייעודי ומקלידים בתיבת החיפוש בגוגל את הביטוי “:SITE” ואז את הדומיין של האתר (ה-Root בלבד, כלומר ללא ה-www, הלוכסנים וה-http או ה-https). התוצאה המתקבלת אולי לא מדויקת לגמרי, אבל היא מספקת אינדיקציה מספיק טובה לנפח האתר של המתחרה.

מספר הקישורים והכוח שלהם
הכלי המתאים למציאת כמות הקישורים שמפנים לאתר של כל מתחרה הוא Ahrefs. בשלב ראשון אפשר “להסתפק” בכלי החינמי של החברה, וכשעובדים בתחום באופן מקצועי לעבור לגרסה המלאה. בכל מקרה, Ahrefs מציגה גם את כמות הקישורים שמפנים אל הדפים השונים בכל אתר שתקלידו את הכתובת שלו, גם את מספר הדומיינים השונים המפנים וגם את הכוח של כל הלינקים – נתון בשם Domain Rating שמחושב על-פי נוסחה שפיתחה החברה ומעיד על איכות הקישורים (חשוב לציין שה-Domain Rating הוא הערכה של Ahrefs ולאו דווקא מבוסס על פרמטרים שגוגל מתייחסת אליהם, ולכן הוא פחות משמעותי לצורך מחקר המתחרים).

הנתון החשוב ביותר הוא מספר הדומיינים המפנים (כולל כמה מהם הם DoFollow), וגם את ציון האיכות אפשר לרשום בטבלה (למרות שכאמור צריך להתייחס אליו בספקנות מסוימת).

מספר מילות המפתח
כדי לדעת עבור כמה מילות מפתח מדורג כל דומיין, הכלי המתאים הוא Ubersuggest. גם הכלי הזה הוא חינמי, והשימוש בו אינטואיטיבי ופשוט. הנתון הרלוונטי נקרא Organic Keywords, ואמנם הוא לא תמיד מדויק (מפני שכלים חינמיים אף פעם לא סורקים את כל האינטרנט) – אבל בהחלט שימושי.

שימו לב: הכוונה ב”מדורג” עבור מילת מפתח מסוימת היא שהאתר מופיע באחד מ-100 המקומות הראשונים בתוצאות החיפוש של גוגל – כלומר, לא תמיד יש נפח תנועה משמעותי אל האתר בזכות אותה מילה.

נפח התנועה לאתר
בעזרת Ubersuggest ניתן לקבל מידע גם לגבי נפח התנועה לאתר – בזכות מדד שנקרא Organic Monthly Traffic. חשוב לציין שהנתון הוא הערכה, ועוד כדאי לדעת שהכלי מציג גם גרף של נפח התנועה החודשי לאורך כל השנה האחרונה כך שניתן לזהות מגמות – למשל עלייה משמעותית שמצביעה על מלאכת קידום שנעשית עבור אותו מתחרה.

מידע נוסף
עוד שני נתונים שכדאי לכלול בטבלה הם הוותק של כל דומיין והמהירות שבה נטען האתר.

את הוותק אפשר למצוא בעזרת אתר בשם Archive שמפרט את ההיסטוריה של הדומיין – כך שניתן לזהות מתי התחילה בו פעילות. את מהירות הטעינה אפשר למצוא בעזרת PageSpeedInsights ויש גם כלים חינמיים אחרים. הנתון שאותו ניקח מ-PageSpeedInsights הוא הציון של מהירות הטעינה במובייל. טווח הציונים הוא עד 100, ובאופן עקרוני כל אתר חייב להראות סימני חיים תוך 2-3 שניות לכל היותר.

התובנות שניתן להפיק ממחקר המתחרים
על בסיס הטבלה המסודרת – ובעיקר כמות העמודים המאונדקסים באתרים של המתחרים, נפח התנועה אליהם, מספר מילות המפתח שעבורן הם מדורגים ומספר הדומיינים – אפשר להגיע לתובנות חשובות.

למשל, ממוצע מספר הקישורים (או החציון) עוזרים לנו לדעת כמה קישורים נצטרך ליצור כדי שהאתר שאותו אנחנו מקדמים יגיע למקום טוב בגוגל.

אם יש דומיין חדש יחסית (עד שנה) שהצליח להיכנס לטבלה ויש אליו נפח תנועה משמעותי – זוהי אינדיקציה מצוינת לכך שעם עבודה נכונה אפשר לקדם אתר בתחום ולהגיע למיקומים גבוהים בגוגל. בנוסף כדאי לבדוק ספציפית את אותו אתר ולהבין איך הוא הצליח להתבלט גם ביחס למתחרים הוותיקים.

בדיקות נוספות לגבי המתחרים
מרכיב נוסף במחקר המתחרים הוא הפעילות של כל האתרים הבולטים בתחום מעבר לקידום האורגני – האם יש ערוץ יוטיוב ועד כמה הוא פעיל, האם יש דף פייסבוק שמעלה תכנים בתדירות גבוהה עם מעורבות גולשים משמעותית, האם המתחרה מעלה מודעות ממומנות בגוגל, פעילות באינסטגרם, בטיקטוק ועוד. כל אלה גם מחזקים את המתחרים וגם מהווים סיגנל מבחינת גוגל לגבי עוצמת האתר.

בעזרת כלי מחקר המילים של ירדן דיגיטל, אפשר לדעת גם כמה חיפושי מותג בוצעו עבור כל מתחרה. חיפוש מותג הוא חיפוש של השם הספציפי של המתחרה – ובאופן טבעי חיפושים רבים של שם מסוים מעידים על עוצמת מותג ועל מתחרה מוכר מאוד שיהיה קשה לעקוף אותו.

מקור מידע נוסף הוא Facebook Ads Library – באמצעות הכלי הזה אפשר לקבל אינדיקציה טובה לגבי מידת ההשקעה של מתחרים בשיווק. אם מזהים מתחרים שהופיעו בטבלה גם בספריית הפרסומות בפייסבוק, סביר להניח שמדובר במתחרים משמעותיים עם תקציב גדול (שעשוי להיות מופנה גם ל-SEO).

התקשרו עכשיו!

רוצה שגשוג והצלחה כלכלית

אנחנו מדברים תוצאות - לידים לעסק שלך!

מלאו פרטים בטופס וקבלו ייעוץ ראשוני ללא עלות.

הצוות שלנו כאן עבורך