הרשתות החברתיות שנכנסו לחיינו בסערה שינו את מהלך החיים והשגרה שלנו, לא רק בבחינת שעות פנאי וצריכת תכנים להעברת הזמן הפנוי שנקלע לידינו – אלא הן משמשות אותנו גם לשלל פעולות יומיומיות שגרתיות שאפשר לעשות באופן דיגיטלי כמו רכישת בגדים, הזמנת משלוחי אוכל, צריכת מידע מקצועי, קריאת חדשות והתעדכנות על הנושאים החמים בארץ ובעולם ועוד מגוון פעולות וצרכים אחרים.
אחת מהרשתות החברתיות הפופולריות והנפוצות ביותר בשימוש כיום היא אינסטגרם, אפליקציה מהדור החדש של הרשתות החברתיות שמאגדת בתוכה מגוון תכנים מכל העולמות, כאשר הבלעדיות שלה היא הנגשת תוכן וויזואלי בדמות תמונות וסרטונים קצרים – תכנים שהם ממוקדים ומושכים יותר את העין. כיוון שזו אפליקציה מוכרת ושימושית בקרב משתמשים רבים, זוהי גם הפלטפורמה האידיאלית לפרסום עבור עסקים קטנים וגדולים.
פרסום באינסטגרם – מה זה אומר?
פרסום באינסטגרם, כמו פרסום בכל רשת חברתית אחרת, מאפשר לכל בעל עסק להציג תכנים שיווקיים לקהל המשתמשים שנמצא באינסטגרם. רוב התכנים באפליקציית אינסטגרם מוצגים לכל משתמש על פי העדפה אישית, בחירת חברים ברשת אחריהם רוצים לעקוב וכן התאמה של תכנים רלוונטיים שהאלגוריתם של אינסטגרם מבצע לאל הפסקה – זאת כדי להציג למשתמשים כל הזמן תכנים חדשים, רעננים ורלוונטיים יותר שיגרמו להם להישאר ברשת ולצרוך תכנים ללא הפסקה.
כחלק מאותם תכנים מותאמים אישית, אינסטגרם מעניקה למפרסמים הזדמנות להשתמש באפליקציה במרחב שיווקי נגיש ומקוון, באמצעות מערכת פרסום ייעודית המאפשרת לערוך, לתזמן ולהעלות פוסטים שיווקיים שיוצגו לקהלי יעד מותאמים עבור כל מפרסם.
פרסום באינסטגרם – למה דווקא דרך האינסטגרם?
כאמור, אינסטגרם מתמקדת בהעלאה של תכנים וויזואליים ממוקדים וויזואליים יותר, לעומת רשתות חברתיות אחרות כמו פייסבוק או טוויטר בהם התכנים הינם טקסטואליים ברובם, עם אפשרות להוספת תמונה או מדיה אחרת כשהטקסט נמצא במרכז התוכן.
כיוון שהדור הצעיר של היום מעדיף לצרוך תכנים ויזואליים קצרים, מהירים וממוקדים יותר הרי שאינסטגרם היא הרשת החברתית המועדפת ביותר על הצעירים, או יותר נכון לומר אנשים בגילאי 18-30 על אף שיש לא מעט מבוגרים יותר וצעירים פחות שמשתמשים באפליקציה הזו באופן יומיומי. משום כך פרסום באינסטגרם הינה אפשרות טובה ויעילה עבור מפרסמים מתחומים שונים, שרוצים להגיע לקהל צעיר, רלוונטי ומעודכן שמחפש לצרוך תכנים וכך גם שירותים באופן מקוון ומהיר יותר.
פרסום באינסטגרם – למי זה יכול להתאים?
תהליך הפרסום באינסטגרם יעיל ומומלץ לכל עסק למעשה, לא משנה אם מדובר על עסק קטן או גדול ורחב היקף, כיוון שקיימת אפשרות למקד את הפרסום הרלוונטי ביותר לכל מפרסם כדי להעלות את יעילותו. כך גם עסק קטן של מורה פרטי מהבית יכול להתפרסם ביעילות דרך פלטפורמת האינסטגרם, לרוב ללא צורך בנכסים דיגיטליים אחרים או אמצעי פרסום אחרים שאינם נעשים בדיגיטל.
נוסף לבעלי עסקים, גם בלוגרים, משפיענים ויוצרי תוכן ברשת יכולים להיעזר בפרסום באינסטגרם כדי לקבל חשיפה רחבה יותר לקהלי יעד רלוונטיים, כי בסופו של דבר זו המטרה המרכזית בפרסם באינסטגרם – ובכלל ברשת האינטרנט.
באילו דרכים אפשר לפרסם תכנים שיווקיים באינסטגרם?
כשמדברים על פרסום באינסטגרם ויצירת תכנים שיווקיים למטרות פרסומיות, הכוונה היא בדרך כלל לשני תהליכי פרסום מרכזיים – פרסום אורגני ופרסום ממומן באינסטגרם. שני אלו מתבצעים תחת אותה פלטפורמה, אך מדובר על הליכי פרסום שונים בתכלית הן מבחינת עלויות והן מבחינת מהות ועל כך נרחיב בהמשך המאמר.
בדרך כלל פרסום באינסטגרם נוגע להעלאה של תכנים ענייניים, רלוונטיים ומותאמים לקהלי היעד המתאימים כשאלו יהיו פוסטים בעמוד האינסטגרם העסקי, מודעות פרסומיות ברחבי האפליקציה, מסרים שיווקיים בסטורי וגם מודעות שיווקיות בדמות וידאו קצר ומושך. את כל התכנים הללו אפשר לפרסם באמצעות קידום ממומן, קידום אורגני או שילוב של שניהם יחד.
מהו קידום אורגני באינסטגרם?
קידום אורגני בפלטפורמת האינסטגרם מתמקד בעיקר בתחזוקת עמוד האינסטגרם, ביצירת תכנים חדשים ורלוונטיים לעוקבים בעמוד וניהול שוטף ומבוקר של העמוד העסקי. הביטוי אורגני מתייחס לדבר מה טבעי, ולכן קידום אורגני נשען ברובו על מהלכים טבעיים שיש וחשוב לעשות כל הזמן בעמוד האינסטגרם, כדי להבטיח כי הוא יישאר עדכני, מעניין ומושך עבור קהל העוקבים הקיים – ויפתח הזדמנות למשוך אליו גם קהל עוקבים חדש.
את הקידום האורגני באינסטגרם אפשר לעשות באמצעות יצירת פוסטים רלוונטיים באופן שוטף במהלך השבוע, מענה להודעות בעמוד, החזרת תגובות ולייקים לעוקבים קיימים וחדשים ובאופן כללי יצירת אינטראקציה רחבה וגבוהה יותר – כך שהאלגוריתם של אינסטגרם יזהה את העמוד כמעניין, פופולרי ועדכני וכך יתרום לדחיפה האורגנית שלו ברחבי הפלטפורמה.
מהו קידום ממומן באינסטגרם?
הקידום הממומן באינסטגרם נשען בבסיסו על יצירת מודעות שיווקיות ייעודיות עבור כל מפרסם, אותן הוא יוכל להפיץ בצורות שונות עבור משתמשים וקהלים רלוונטיים לעסק/מותג. בשונה מקידום אורגני, כאן מדובר על "דחיפת" הודעות שיווקיות עבור קהל המשתמשים באינסטגרם, כדרך נוספת לקדם את העסק/מותג וליצור חשיפה רחבה יותר למפרסם.
קידום ממומן מאפשר למפרסמים לבחור את סוג וסגנון המודעה שהם ירצו לפרסם למשתמשים, אם באמצעות מודעת תמונה או וידאו, מודעה שמציגה כמה תמונות יחד (קרוסלה), מודעה שיווקית שמופיעה בסטורי של עמוד המפרסם וגם מודעות שופינג/רכישה שמאפשרות רכישה מקוונת. כיוון שמדובר על מודעות שיווקיות, אינסטגרם מאפשרת להוסיף למודעות כאלו קישור רלוונטי המוביל את המשתמש לדף נחיתה/עמוד תשלום/השארת פרטים – או כל המרה אחרת שתעלה את האפקטיביות של הפרסום עבור המפרסם.
קידום אורגני מול קידום ממומן – מה עדיף יותר?
כפי שניתן לראות, לכל אחד מדרכי הפרסום הללו יש את המהלכים שלה וכן יתרונות וגם חסרונות. לרוב החסרונות מתמקדים בעלויות הפרסום הממומן שמפרסם צריך להקדיש כדי ליצור חשיפה ברשת, זמן ההשקעה שעל המפרסם לעשות כדי לתחזק בצורה אורגנית את העמוד העסקי שלו באינסטגרם וכו'.
לכן אפשר לומר כי אין דרך אחת מומלצת וטובה כדי לייעל את תהליך הפרסום באינסטגרם, אלא לשלב בין שתי השיטות הללו של קידום אורגני וקידום ממומן. יש לזכור כי קידום אורגני לא רק יסייע למפרסמים להחזיק בעמוד אינסטגרם רלוונטי, מעניין ומושך יותר אלא גם יבטיח את היתרונות הללו למשך זמן (כל עוד מקפידים על תחזוקת העמוד ותהליכי קידום אורגני).
הקידום המומן תמיד יאפשר למפרסמים למקד את הפרסום שהם רוצים להעלות, ליצור מודעות שיווקיות ייעודיות עבור פרסום של מוצר/שירות ספציפי, וכן באופן כללי להעניק קידום יעיל ומהיר יותר לעסק/מותג כשעולה הצורך בכך.
האם אפשר לפרסם לבד תכנים שיווקיים באינסטגרם?
כיום יש מיליוני אנשים שעושים שימוש יומיומי באינסטגרם, ביניהם אנשים פרטיים שצורכים תכנים וגם עסקים שנעזרים בפלטפורמה כדי לפרסם את עצמם ולהגיע לאותם קהלים פרטיים ורלוונטיים עבורם. משום כך השימוש באינסטגרם הוא קל, פשוט ונוח מכל מכשיר דיגיטלי וכל אחד יכול ליצור לעצמו פרופיל ולצרוך/לפרסם תכנים.
יחד עם זאת, פרסום באינסטגרם איננו תהליך שאפשר לעשות לבד, במיוחד אם רוצים להפיק את המיטב מתהליכי הפרסום ולהגיע לקהל משתמשים גדול יותר. כפי שהזכרנו קודם, הפרסום באינסטגרם דורש שילוב בין קידום אורגני וקידום ממומן – המצריכים זמן, כסף ידע וכמובן גם אסטרטגיה שיווקית. משום כך ההמלצה היא להיעזר בחברות שיווק ופרסום בדיגיטל המתמחות בתהליכי פרסום באינסטגרם, שיוכלו לקדם את העסק/מותג של כל מפרסם.
אילו תכנים מתאימים לפרסום באינסטגרם?
אינסטגרם היא רשת חברתית קלילה, צעירה ועדכנית ולכן התכנים שמופיעים בה פונים בדיוק להעדפות של הקהל הצעיר – תכנים וויזואליים קצרים, ממוקדים ומלאי עניין המציגים דברים מוחשיים ורלוונטיים מחיי היומיום כמו מתכונים, DIY, תשובות לשאלות מקצועיות וגם כאלו מתחום הפנאי, אתגרים משעשעים וגם תכני מדיה קצרים וסוחפים.
כיוון שאלו המאפיינים המרכזיים של התכנים באינסטגרם, גם המפרסמים צריכים להתאים את הפרסומים שלהם בפלטפורמה הזו בדיוק להעדפות הללו של קהל המשתמשים. לכן בראש ובראשונה יש להתמקד בפרסום של תכנים ויזואליים כמו תמונה אחת או יותר, סרטון קצר ומעניין או מודעת פרסומת עם מרכיב ברור של פרסום. כדאי לדעת שאינסטגרם מאפשרת להעלות תכנים ויזואליים בשילוב של טקסט, אך תמיד התמונה/סרטון יופיעו קודם באופן בולט ומתחת יופיע הטקסט – בשונה מפרסום בפייסבוק, שם הטקסט מופיע קודם ורק מתחתיו התוכן הוויזואלי.
מפרסמים צריכים לזכור כי ההעדפה של קהל המשתמשים באינסטגרם הוא תכנים ויזואליים, ולכן יש להתמקד באלו במטרות הפרסום כשלוקחים בחשבון שאפשר לשלב את פירוט התוכן/פרסום בלינק ייעודי, שיופיע יחד עם התוכן הוויזואלי שמפרסמים (כפוסט בעמוד העסקי או מודעה שיווקית בפלטפורמה).
מה המשמעות של האשטגים בתהליך הפרסום באינסטגרם?
אז נכון שפרסום באינסטגרם עוסק בעיקר בתהליך נכון, אסטרטגיה שיווקית מתאימה, תהליכי קידום אורגני וממומן – אך גם להאשטג יש חלק בלתי נפרד מהליך הפרסום האפקטיבי, שזהו למעשה אלמנט שמאפשר לכל מפרסם להגדיל את החשיפה של התוכן השיווקי שהוא יוצר.
האשטג (Hash Tag) מסומן על ידי מקש הסולמית, ונלווה אליו מילה אחת או יותר שהיא למעשה קטגוריית עניין/תחום שקיימת בפלטפורמת האינסטגרם. כאשר מקפידים על שימוש נכון, מבחינה כמותית ותחבירית, של האשטגים בפוסטים ומודעות ממומנות – כך יכולים ליצור תכנים שיהיו בעלי פוטנציאל גבוה יותר להצליח ולהתפרסם, וכך לייעל את הליכי הפרסום באינסטגרם.
פרסום באינסטגרם באמצעות משפיעני רשת – מה זה אומר והאם זה כדאי?
משפיעני רשת הם קהל משתמשים מוכר ואהוד, בעיקר הודות החשיפה הרחבה שיש להם ברחבי הרשת. יש לציין כי משפיעני רשת הינם כאלו שמוכרים ברשת החברתיות, זאת כתוצאה מהפעילות הגבוהה שהם יוצרים בעמודי הפרופילים שלהם ברשתות, כמות העוקבים הגדולה שצורכת את התכנים שלהם וההשפעה שהם מצליחים ליצור בעיקר עבור קהל צעיר.
כיוון שלמשפיעני רשת יש רשת קשרים רחבה וענפה עם המון משתמשים פעילים, יצירת שיתופי פעולה איתם לצרכים שיווקיים יכולה להעצים את יעילות הפרסום באינסטגרם, כי גם כך אותם משפיענים מחזיקים בקהל עוקבים גדול ונאמן.
כיצד תצליחו לפרסם את עצמכם באינסטגרם ולקבל חשיפה רחבה לקהלים רלוונטיים?
פרסום באינסטגרם הוא תהליך מרתק, חשוב וכמובן גם יעיל אם עושים אותו נכון. הרצון של עסקים להגיע לקהלים חדשים ולקבל חשיפה רחבה יותר ברשת, הוא בר השגה באמצעות פלטפורמת האינסטגרם הכל כך פופולרית. כדי להצליח בתהליכי הפרסום ולשמור על קהל עוקבים גדול שרק ימשיך לעלות, כדאי ליישם את כל מהלכי הפרסום המומלצים ולא לוותר על קידום אורגני של עמוד הפרופיל.
הדרך להצליח לעשות זאת בצורה נכונה במקביל להמשך ניהול העסק/מותג הקים שלכם, היא באמצעות ליווי מקצועי של חברת שיווק באינטרנט המתמחה בין השאר גם בתהליכי פרסום באינסטגרם לעסקים שרוצים להצליח.