מחקר וניתוח SEO

הנחיות לקידום אתרים לעיצוב אתרים

אופטימיזציה בעמוד

אופטימיזציה מחוץ לדף

ניתוח

כלי SEO

דיווח SEO

נושאים כלליים

No data was found

בינה מלאכותית

מפת אתר היא קובץ שמכיל את רשימת כל העמודים שיש באתר. מפת אתר יכולה להכיל גם את כל התמונות שהאתר מציע לגולשים, וגם את כל קטעי הווידאו. בניית אתרים נכונה וקידום אתרים מקצועי כוללים תשומת לב למפה זו, וכדי לעזור לכם להבין איך יוצרים אותה ואיך מפיקים ממנה מקסימום תועלת הכנו עבורכם את המדריך הזה. המדריך מורכב מחלק תיאורטי ומחלק מעשי – מוזמנים להשתמש בשניהם.

נגן וידאו

למה חשוב לבנות מפת אתר ומתי זה קריטי?
מפת האתר מיועדת למעשה למנוע החיפוש: באופן טבעי אנחנו רוצים שגוגל יוכל להגיע לכל עמוד ועמוד באתר, ולסרוק את כולם. אנחנו גם רוצים שמנוע החיפוש ידע מתי השתנה עמוד מסוים כדי שהוא יעדכן את הדירוג שלו. ה-Sitemap עוזר לגוגל לבצע את שתי הפעולות החיוניות האלה.

בפרט יש חשיבות רבה למפת האתר במצבים הבאים:

* כשלאתר יש ארכיון – כלומר ההיררכיה עמוקה במיוחד, וגוגל עלול להתקשות להגיע אל העמודים המאוד פנימיים.

* באתרים גדולים מאוד – הכוונה היא לאתרים עם עשרות אלפי עמודים ומעלה (למשל חנויות ענק עם המוני מוצרים). במקרים אלה לגוגל אין סיכוי להגיע לכל מוצר ולכל שינוי, אלא אם כן יש מפת אתר שעוזרת לו.

* אתר חדש – באתר שזה עתה נבנה, Sitemap הוא מרכיב קריטי בגלל שבזכותו האינדוקס יהיה מהיר ככל האפשר.

השקעה מועטה – תועלת גדולה
באופן כללי כדאי לדעת שבניית מפת אתר היא פעולה פשוטה יחסית שלא גוזלת זמן רב. אם יש לכם תוסף Yoast תוכלו לסמן V על הנושא תוך 2-3 קליקים – ובתמורה לקבל תועלת משמעותית. מעבר לפירוט בפסקה הקודמת, התועלת כוללת גם את ייעול הסריקה של העמודים שהתעדכנו לאחרונה.

איך נראית מפת אתר XML?
מפת אתר מסוג XML היא למעשה רשימה של קבצים. ניתן להיכנס לכל אחד מהם, ושם למצוא מידע מפורט אודות העמודים השונים באתר – למשל מתי כל עמוד התעדכן בפעם האחרונה, כמה תמונות יש בו וגם כמה URL-ים יש בסך הכל באתר.

איך נראית מפת אתר HTML?
סוג אחד של מפות אתר הוא HTML. מפה זו נראית כמו רשימת קישורים פנימיים:

כפי שניתן לראות מפת אתר HTML כוללת פשוט את רשימת העמודים הראשיים ואת רשימת העמודים בכל קטגוריה. לחיצה על שם עמוד מובילה אליו. כמובן שאין צורך להכין רשימה באופן ידני – בוורדפרס יש פלאגינים שמייצרים מפת HTML בלחיצת כפתור.

ההבדלים בין מפת XML לבין מפת HTML
מפת אתר XML מיועדת לגוגל: יש בה URL-ים, ולכל אחד מהם תגית בשם <lastmod> שמיידעת מתי בוצע העדכון האחרון. תגית זו מאפשרת לחסוך בתקציב הזחילה (Crawl Budget – בקרוב נפרסם מדריך בנושא זה. העיקרון הבסיסי הוא שבזכות ה-lastmod גוגל לא מבזבזת משאבים על סריקת עמודים שממילא לא השתנו). בעבר מפת אתר XML הכילה גם את העדיפות של כל URL, אבל היום זה כבר לא רלוונטי.

מפת אתר HTML מיועדת לגולשים: המטרה שלה היא לשפר את חוויית הגלישה באתר, משום שבזכותה הגולשים יכולים לראות באופן מרוכז את כל העמודים ולהגיע במהירות לעמוד המתאים לו. בדרך כלל מפת HTML תמוקם בפוטר. באמצעות Ctrl F ניתן לבצע חיפושים במפה מסוג זה בקלות ובנוחות. עוד יתרון של מפת אתר HTML הוא הקטנת הסיכוי ל”עמודים יתומים” ((Orphan pages – דפים באתר שלא מופיעים בסרגל הניווט וגם אין קישורים אליהם (לא פנימיים ולא חיצוניים), כך שהגולשים לא יכולים בכלל לדעת על קיומם אלא רק דרך המפה. בקרוב נעלה מדריך גם על עמודים יתומים.

מפת אתר לווידאו/תמונות/קבצים
אופציה שימושית מאוד לאתר של סרטונים, לאתרי תמונות (עם אלפי או עשרות אלפי תמונות). כמו כן קובץ XML יכול לכלול גם מפת קטגוריות, מפת פוסטים, מפה של Authors (כלומר מי כתב כל עמוד), מפה של אלמנטור וכמובן מפה של עמודים.

בניית Sitemap בקובץ טקסט
בניית מפת אתר אפשרית לא רק דרך קובץ XML וקובץ HTML, אלא גם באמצעות קובץ טקסט. כל הקבצים מוגבלים ל-50,000 URL-ים, ועוד מגבלה היא 50MB (ברוב המקרים לא מתקרבים בכלל למגבלה). יש גם אפשרות ליצור Sitemap ב-RSS, אבל אנחנו לא ממליצים על כך.

איך יוצרים בפועל מפות אתר?
הגענו לחלק המעשי של המדריך. בניית מפת אתר מתבצעת באתרי וורדפרס באמצעות תוסף Yoast (תוסף שימושי באופן כללי). בלוח הבקרה של וורדפרס לוחצים על “Yoast” ואז על “כללי” ועל “מאפיינים”, ועוברים לחלק של “מפת XML” ושם יש את האופציה של ליצור מפה או לצפות במפה קיימת.

עבור מפת HTML יש פלאגינים ייעודיים – מוזמנים לשאול בתגובות ונכתוב לכם על איזה פלאגין אנחנו ממליצים.

עבור אתרים שאינם אתרי וורדפרס אלא של חברות כמו שופיפיי, ג’ומלה וכו’: סביר להניח שהחברות האלה כבר פיתחו אופציה לבנייה אוטומטית של Sitemap ובפרט מפת HTML – ואפשר פשוט לפנות אל החברה שהאתר שלכם נבנה על הפלטפורמה שלה ולבקש את היישום.

אפשרות נוספת היא להיכנס לאתר בשם XML-Sitemaps.com. בשורה למעלה מכניסים את כתובת האתר, ומקבלים בתגובה, בחינם, מפת XML (לעד 500 עמודים).

גם באמצעות ScreamingFrog ניתן לבנות מפת אתר. מקלידים את ה-URL ואז בוחרים ב-Settings ובתפריט שנפתח ב-XML Sitemap. הכלי הזה יודע לייצר גם מפות לתמונות. את הקובץ שנוצר ניתן לייצא ולהשתמש בו:

הטמעת מפת אתר בגוגל
נכנסים ל-Google Search Console, בוחרים ב-Sitemaps, ושם פשוט מוסיפים את הקובץ שיצרתם (בכל אחד מהכלים שפורטו במדריך).

 

התקשרו עכשיו!

רוצה שגשוג והצלחה כלכלית

אנחנו מדברים תוצאות - לידים לעסק שלך!

מלאו פרטים בטופס וקבלו ייעוץ ראשוני ללא עלות.

הצוות שלנו כאן עבורך