מחקר וניתוח SEO

הנחיות לקידום אתרים לעיצוב אתרים

אופטימיזציה בעמוד

אופטימיזציה מחוץ לדף

ניתוח

כלי SEO

דיווח SEO

נושאים כלליים

No data was found

בינה מלאכותית

הפניה 301 היא אחד הכלים היעילים של מקדמי אתרים. כדי לעזור לכם להבין איך משתמשים באופציה הזו נכון, הכנו עבורכם מדריך מפורט. למדריך 2 חלקים: החלק הראשון הוא הבסיס התאורטי, והחלק השני הוא היישום המעשי – איך מבצעים הפניית 301 בוורדפרס, עם פלאגין ובלי פלאגין.

נגן וידאו

מהי הפניה 301?
הפניה 301 משמשת להעברת הגולשים מ-URL אחד ל-URL אחר, כלומר מעמוד מסוים באתר לעמוד ספציפי אחר. שימוש נוסף היא על-מנת להעביר גולשים מדומיין אחד לשני. השוואה מקובלת של הפעולה היא לשירות ‘עקוב אחרי’ של הדואר אחרי מעבר דירה – כשכל המכתבים שנשלחו לכתובת אחת (הישנה) מועברים אוטומטית לכתובת אחרת (החדשה).

ה-301 עצמו הוא למעשה הסטטוס של העמוד. כלומר, זוהי הודעה לשרת שיש צורך להעביר את הגולש שהגיע באופן אוטומטי לעמוד אחר, שהוא הרלוונטי באמת עבורו. סטטוסים נוספים ששרת יכול להחזיר הם 200 (שפירושו ‘העמוד תקין’) ו-404 (שמעיד על כך שהעמוד לא קיים).

מתי משתמשים בהפניה 301?
* שינוי דומיין – כשמעבירים אתר לדומיין חדש, עדיין ישנם גולשים שיגיעו לדומיין הישן (למשל, בעקבות פרסום ישן ברשת חברתית, או כי יש להם לינק מפעם). כדי לא לפספס את הגולשים האלה, משתמשים בהפניה 301 – שמעבירה אותם מיד לדומיין העדכני. אופציה אחת היא לבצע את ההפניה לאותו URL, כלומר לא משנה לאיזה עמוד באתר הישן הגולש נכנס, הוא יועבר לאותו עמוד באתר החדש. האופציה השנייה היא להעביר לעמוד ספציפי – אם למשל זהו אתר מכירות, והגולש נכנס לדף של מוצר מסוים, אפשר באמצעות הפניה 301 להעביר אותו לדף של אותו מוצר בדומיין החדש.

* תכנים דומים / משוכפלים – כשיש עמודים זהים או דומים, או כאלה שגוגל אינדקס משום מה פעמיים (למשל פעם אחת עם ה-www ופעם אחת בלי), התוצאה עלולה להיות קניבליזציה (מצב שבו 2 עמודים של אותו אתר מתחרים אחד בשני וכך שניהם מפסידים. מדריך מפורט בנושא זה יועלה בקרוב). הפניה 301 מאפשרת להעביר את הגולשים לעמוד אחד, וכך מונעת את הפגיעה באתר עקב הקניבליזציה.

* ביטול דפים קיימים – אם באתר יש למשל דף של מוצר שכבר לא מיוצר או לא נמכר, אבל לא רוצים להציג לגולשים דף שגיאה, וגם לא רוצים לוותר על הכוח שצבר העמוד, הפתרון הוא הפניה 301. בדרך זו מעבירים את הגולשים לעמוד של מוצר דומה, ובאופן כללי מעבירים אותם מדף שכבר לא רלוונטי לאתר לתוכן מספיק קרוב כך שהגולשים יקבלו מענה טוב לצורך שלהם.

* מעבר מ-HTTP ל-HTTPS – גם במקרה שמעבירים את האתר מ-HTTP ל-HTTPS חשוב להעביר את הגולשים באופן אוטומטי לגרסה המאובטחת.

* דפים עם שגיאה 404 – הפניה 301 מעבירה גם את הגולשים וגם את גוגל מכל עמוד 404 לעמוד שכן קיים.

מהם היתרונות של הפניית 301 מבחינת קידום אתרים SEO?
היתרון הראשון הוא שמירה על הטראפיק: אם גולש או גולשת הגיעו, מכל מקום שהוא ברשת, לעמוד שכבר אינו רלוונטי, הם יועברו אוטומטית לעמוד אחר, רלוונטי עבורם, וכך לא מאבדים נפח תנועה יקר.

היתרון השני הוא שמירה על כוח הקישורים של כל עמוד (מה שבעבר כונה PageRank). ביטול עמוד שיש אליו הפניות מאתרים איכותיים יוביל לירידה בכוח הקישורים, ועלול לגרום גם לפגיעה בדירוג בגוגל – הפניה 301 מונעת את הנזק, שכן הכוח של הקישורים (כולו או חלקו) פשוט עובר לעמוד שאליו מפנה ההפניה. בנוסף יעבור אל אותו עמוד המידע על התנהגות הגולשים וכך גם מדדים מסחריים, או לפחות חלק מהם (סרטון מפורט בנושא – בקרוב).

מה ההבדל בין הפניה 301 לבין הפניה 302, ומהי הפניה 307?
חוץ מהפניה 301, יש גם הפניה 302 והפניה 307. הפניה 301 היא הפניה קבועה, כלומר עמוד מסוים הפך לעמוד אחר והשינוי הוא בלתי הפיך. הפניה 302 לעומת זאת אינה קבועה אלא זמנית. אם להישאר עם הדוגמה של מעבר הדירה והעברת המכתבים – במצב שבו עוברים לדירה אחרת לפרק זמן מוגבל מראש, למשל בגלל שיפוץ, אין סיבה לשנות כתובת באופן קבוע, ולכן תתבצע העברה זמנית. באופן דומה הפניה 302 מעבירה את הגולשים ל-URL אחר, אבל לא לצמיתות אלא רק לתקופה מסוימת.

גם הפניה 307 היא הפניה זמנית, והיא נוצרה כדי להחליף את הפניה 302. בכל מקרה, כמעט תמיד ההפניה המתאימה לשימוש היא 301.

מה ההבדל בין הפניית 301 לכתובת קנונית (rel=canonical)?
כתובת קנונית היא דרך אפקטיבית להתנהל מול גוגל במצב שבו יש דפים דומים ואפילו כמעט זהים. לדוגמה, כשיש מוצר שמופיע פעם אחת תחת קטגוריה א’ ופעם שנייה תחת קטגוריה ב’ (ומן הסתם אין סיבה ליצור דפים שונים מפני שמדובר באותו מוצר).

הכתובת הקנונית היא הכתובת העיקרית, כלומר זו החזקה ביותר מבחינתנו, וגוגל יאנדקס רק אותה – אבל הגולשים יוכלו להגיע גם לעמודים האחרים של אותו מוצר (בניגוד להפניה 301). סרטון מפורט בנושא קנוניקל יועלה בעתיד.

הדרכים השונות לביצוע הפניות 301
באמצעות תוספים – https://wordpress.org/plugins/redirection
ברמת השרת – דרך קובץ ה-htaccess.
באמצעות Javascript – לא מומלץ (כי לא כל מנועי החיפוש יודעים לקרוא ג’אווה סקריפט, ולמעשה אפילו גוגל מסתבכת עם זה לפעמים. בנוסף פעולה זו מחייבת לשכור את שירותיו של מתכנת, כלומר היא יקרה).
פקודות שונות בשפות שונות כמו PHP NET וכו – לא מומלץ כי גם במקרה כזה נדרשת פנייה למתכנת, בזמן שאת השיטות הראשונות (שיפורטו בהמשך המדריך) תוכלו לבצע בכוחות עצמכם, ובפשטות.
באמצעות תג meta refresh – גם כן לא מומלץ.
איך מיישמים הפניה 301 בוורדפרס עם פלאגין?
כדי להתקין את התוסף שמאפשר לבצע הפניה 301 בקלות ובמהירות, נכנסים ל”תוספים”, בוחרים באופציה “תוסף חדש” ובתיבת החיפוש מקלידים את המילה “redirection”. בתגובה תקבלו כמה תוספים אפשריים, והמומלץ שביניהם נקרא פשוט Redirection.

אחרי שהתוסף הותקן ורוצים לבצע הפניה 301, נכנסים לתפריט של הוורדפרס, ל”כלים” – ושם מופיע ה-Redirection. השימוש בו פשוט ואינטואיטיבי: כל מה שצריך לעשות זה להעתיק את ה-URL של העמוד שממנו יוצאת ההפניה לתיבה הראשונה (ה-Source URL), ואת ה-URL של העמוד שאליו מפנים לתיבה השנייה (ה-Target URL). לאחר מכן לוחצים על “Add Redirection” – וההפניה נכנסת לתוקף.

גם ביטול הפניה הוא פעולה קלה בעזרת התוסף. התוסף מאפשר גם שימוש בקובץ אקסל שבו בעמודה אחת מופיעים כל ה-URL-ים הישנים ובעמודה שנייה כל ה-URL-ים החדשים (כשרוצים לבצע בבת אחת הפניות רבות). שימו לב: בחלק מהאתרים האופציה של קובץ האקסל לא עובדת טוב.

הפניה 301 בלי פלאגינים
אם אפשר לבצע פעולה מסוימת בלי פלאגינים, כדאי לנצל את האופציה ולוותר על השימוש בפלאגין. סיבה אחת לכך היא שפלאגינים מגדילים את הסיכוי לטעויות, ובנוסף הם מכבידים על האתר ולכן הוא ייטען לאט יותר. בהקשר של הפניה 301, הדרך לבצע בלי פלאגין היא קובץ ה- htaccess.

אל הקובץ הזה מגיעים דרך האחסון של האתר. אופציה נוספת היא בעזרת תוסף Yoast (אמנם המטרה היא הפניה 301 בלי פלאגינים, אבל יוסט ממילא מותקן אצל כל מי שעוסק בקידום אתרים). כשנכנסים ל-Yoast ישנה אופציה שנקראת “עריכת קבצים”. כשבוחרים בה, מגיעים לקובץ בשם “htaccess”.

בתוך הקובץ מוסיפים את ההפניה בפורמט הבא:

Redirect 301 /old-page http://www.domain.co.il/new-page

אם העמוד שייך לקטגוריה מסוימת, השורה שתוקלד בקובץ ה-htaccess תיראה כך:

Redirect 301 /folder/old-page domain.co.il/folder/new-page

ואפשר גם בלי שם הדומיין:

Redirect 301 /old-page /new-page

טיפים חשובים
* כשמשתמשים ב-301, חשוב להימנע משרשרת הפניות (Redirect Chains) – מצב שבו מבצעים העברה מעמוד א’ לעמוד ב’, מעמוד ב’ לעמוד ג’, מעמוד ג’ לעמוד ד’ וכך הלאה. שרשרת שכזו עלולה לגרום ללולאה אינסופית בין עמודים, כשלעומת זאת הפניה 301 בעמוד א’ ישר לעמוד ד’ תספק את המענה המבוקש. יש סיטואציה ספציפית שבה כן אפשר להשתמש בשרשרת הפניות: כשקונים מספר דומיינים, ומפנים מהם אל דומיין אחר, ואז בו מוסיפים הפניה 301 לדומיין אחר – כדי להעניק לו מספיק כוח (סרטון על קניית דומיינים והתועלת בכך – בהמשך).

* יש פלאגינים שמאפשרים לבצע הפניה 301 באופן אוטומטי ממספר רב של עמודים לעמוד ספציפי – למשל עמוד הבית, או דף קטגוריה. זהו פתרון נוח, אבל גוגל לא אוהב אותו והתוצאה עלולה להיות ירידה בדירוג של העמוד שכל ההפניות מובילות אליו.

* לפני השינוי כדאי מאוד לבצע גיבוי של האתר. בפרט מומלץ לעשות זאת כשמשתמשים בקובץ ה-htaccess לצורך ההפניה.

התקשרו עכשיו!

רוצה שגשוג והצלחה כלכלית

אנחנו מדברים תוצאות - לידים לעסק שלך!

מלאו פרטים בטופס וקבלו ייעוץ ראשוני ללא עלות.

הצוות שלנו כאן עבורך