אנו חיים בעידן הדיגיטלי. לא סתם מכנים את הדור שלנו דור ה-Y. לא סתם ישראל נחשבת לאחת ממעצמות הטכנולוגיה המוכרות בעולם כולו. עידן שבו כל ארגון, עסק או חברה חייבים לפרסם ולשווק את עצמם באופן התואם את הצרכים והמטרות שלהם, אחרת הם צפויים להישאר פשוט מאחור. לפנות את מקומם למתחרים שלהם. אחד התפקידים היותר פופולארים בשנים האחרונות הוא יועץ שיווק ופרסום. במדריך הבא נסביר לכם את כל מה שצריך לדעת על יועץ שיווק ופרסום. למי זה מתאים, איך בוחרים יועץ מתאים, מה התהליך שתעברו איתו, כמה זה אמור לעלות לכם ועוד.
אז מיהו יועץ שיווק ופרסום ומה התקפידים שלו?
יועץ שיווקי ופרסום הוא אדם שלא קשור לחברה או לארגון שלנו, כלומר הוא מועסק דרך גורם חיצוני. המטרה שלו היא לתכנן, לבנות ולהוציא לכדי פעולה תוכניות אסטרטגיות פרסומיות ושיווקיות בהתאם לצרכים ולמטרות של הארגון שמעסיק אותו. יועץ שיווקי מסוגל לקרוא ולנתח דו“חות מספריים אנליטיים, תוך כדי שהוא מזהה נקודות אסטרטגיות שיווקיות, מזהה סוגים שונים של טרנדים רלוונטיים ומכוון את העסק למקומות האלה. חשוב לעשות הבחנה בין משרד פרסום או סוכנות פרסום ליועץ שיווק ופרסום, שכן עבודתם שונה, אך ביחד הם יכולים להשלים את התמונה ולהוביל את העסק למקומות טובים יותר.
יועץ שיווק ופרסום – מניע את העסק לכדי פעולה
יועץ שיווק ופרסום עוזר לעסק לזקק את קהלי היעד שלו ולהבין היטב את שוק המתחרים. משרד פרסום בעצם מביא את תהליכי הפרסום שמגיעים מהלקוח ודואג להעביר את המסרים הלאה למדיות. בארגונים ועסקים רבים נוצר סוג של פער בשל העובדה שאין אסטרטגיה מובנית או שהיא פשוט לא טובה ואז נותר מצב של ניתוק בין המסרים שעוברים לבין קהלי היעד. זה בדיוק התפקיד של יועץ שיווק ופרסום. לבדוק איפה קיימים פערים שנוצרים בין עבודתם של משרדי הפרסום ו/או סוכנויות דיגיטליות לבין הלקוח עצמו.
באילו מצבים נדרש יועץ שיווק ופרסום?
לא כל ארגון זקוק ליועץ פרסומי, אבל הנה כמה דרכים לדעת שגם אתם יכולים להתייעל מאוד בעזרת איש המקצוע הנכון. אז מתי כדאי לפנות ליועץ שיווק?
- העסק עדיין לא הוקם ואנחנו נמצאים בתחילת הדרך. המטרה ליצור סדר וארגון בכל מה שקשור לשיווק ולפרסום העתידיים של העסק שלנו.
- הוצאנו לפועל אסטרטגיה שיווקית אך היא נכשלה וזאת למרות שאנחנו יודעים שהשירות והמוצרים שלנו מעולים.
- כל אסטרטגיה שיווקית שיוצאת לפועל אפקטיבית לטווח הקצר. בשניה שאתם מפסיקים לפרסם, הלקוחות פשוט נעלמים.
- אתם לא מצליחים להביא את הנתונים המספריים לידי ביטוי ואין לכם מושג איך לעשות שימוש מיטבי בנתונים האלה.
- אין מעקבים חשובים הקשורים לתהליכי שיווק כמו מחיר ליד או מכירה, מחיר פגישה עם לקוחות, עלות עסקה או המרה ועוד.
- כאשר אין תקציב שיווק ופרסום קבוע המוגדר מראש בהתאם לצרכים וליכולות של העסק.
- כאשר מערכת היחסים עם הלקוחות איננה טובה.
- במצבים בהם העסק רוצה לגדול, לצמוח, להתפתח ואף אולי לגשת לכיוונים נוספים.
מה התפקיד של יועץ שיווק ופרסום?
ליועץ שיווק ופרסום מגוון רחב של תפקידים. ראשית כל עליו לנצל ואף להבין את ההזדמנויות העסקיות. חשוב לסגור כי אנחנו חיים בשוק סופר תחרותי, בכל תחום יש אינספור עסקים, לפעמים אפילו מאות והמטרה של היועץ היא קודם כל להבין איך אנחנו יכולים לבלוט, להיות שונים וייחודיים בהשוואה לכל אותם עסקים. בנוסף, על יועץ שיווק לאפיין את המותג שלכם ואם אין לכם מותג, אולי אפילו לסייע לכם לבנות אחד. הוא אמור לשמור על הערכים שמזדהים עם המותג ולהפוך את הנכסים של המותג לכמה שיותר אחידים וברורים. בנוסף, יועץ שיווק ופרסום:
- מטפל במשברים
- מאפיין את קהלי היעד הרלוונטיים
- משפר את תפקודם של מחלקות השיווק בעסק
- ממקסם את החוזקות של הלקוח
- מגשר בין גופי פרסום אחרים לבין הארגון
- מוביל תהליכים לאורך זמן
- מעמיק את התוכן ומשפר אותו
- ממקסם את התוצאות בכל המדיות והרשתות החברתיות
מתכנן להיות יועץ שיווק ופרסום? אלה הכלים שאתה חייב שיהיו לך
- היכולת לזהות ולהבין התנהגויות צרכניות
- היכולת לזהות הזדמנויות קיימות ולקחת אותן צעד אחד קדימה
- ידע וכלים בנוגע לרשתות חברתיות כמו אינסטגרם, פייסבוק, יוטיוב וכדומה
- ידע בהקשר של מנוע החיפוש גוגל – הקמת קמפיינים בגוגל אדס והבנה של תהליכים בקידום אורגני
- ידע בסיסי בעיצוב ובגרפיקה ממוחשבת
- ידע במיצוב ארגונים וחברות
- היכולת לראות לטווח הרחוק ולבנות אסטרטגיה שיווקית
- ידע בסוגים שונים של מדיות פרט לדיגיטל כמו פרינט, טיוי, רדיו ועוד.
- ידע ביחסי ציבור
איך לבחור יועץ שיווק ופרסום?
למעשה, תהליך הבחירה של יוועץ שיווק ופרסום הוא חשוב ומהותי עבור העסק שלכם, משום שבחירה זו אמורה להביא לשינוי מסוים, גם בהיבט תהליכי וכמובן בהיבט רווחי – פיננסי. יחד עם זאת, לא מדובר במשימה הכי פשוטה בעולם ולכן לפניכם יש כמה טיפים חשובים הקשורים לבחירת יועץ שיווק ופרסום.
בכל אופן, לפני שאתם בוחרים יועץ פרסום, כדאי לחפש המלצות מאנשים שאתם מכירים וממש לבדוק לעומק על כל יועץ שאתם מקבלים עליו המלצה. שווה לבחון תהליכים לפני שהם קרו ואיך העסק השתנה או לא השתנה אחרי הייעוץ. חשוב להבין כי מדובר בתהליך, כזה הדורש התמדה וסבלנות, לא משהו שקורה ביום או יומיים. בנוסף, כדאי לבחור יועץ שמקפיד ללמוד את העסק בפועל ולהבין איך הוא מתנהל ומה צריך לעשות כדי לייעל אותו. נסו להבין דרך היועץ האם יש לו דוגמאות למטרות שעוזרות למדוד ולכמת את הצלחת התהליך. יש כל מיני סוגים של יועצים שיווקיים ולכן כדי לבדוק כי היועץ מתאים למה שהעסק שלכם צריך.
יועץ שיווק ופרסום מחירון
כדי שתוכלו להבין כמה כסף תצטרכו לשלם לייעוץ שיווק ופרסום, יש לאפיין את התהליך. יש יועצים שגובים סכום פיקס על כל הפרויקט ויש כאלה שמתמחרים את זה לפי חודש. התשלום קשור גם לתהליכים אותם היועץ יעשה אתכם ועם העסק. בגדול המחיר ליועץ שיווק ופרסום נע בין 2,000-6,000 ש“ח פר פרויקט.
מה תהליך הייעוץ כולל בשלבים?
- הגדרת קהל יעד ובניית אסטרטגיה שיווקית
- בחירת המדיות הנכונות והאופטימליות לפרסום
- הגדרת מטרות הקמפיין
- בניית תכנית שיווקית לפי המוצרים או השירותים שאתם מציעים
- פריסה של המדיה
- חלוקת תקציב
- יצירת תוכן
- עיצוב וקריאטיב
- ניהול קמפיינים באינסטגרם, גוגל, טאבולה, פייסבוק וכדומה
לסיכום, אם אתם מרגישים שהעסק שלכם לא מממש את הפוטנציאל הקיים בו, אם הגדרתם מטרות ואתם לא מצליחים לעמוד בהן, אם הייתם רוצים להתבלט יותר ברשתות החברתיות ולהגדיל את הרווחים שלכם, יכול מאוד להיות שהאדם לו אתם זקוקים או יועץ שיווק ופרסום. בטווח הקצר זה אולי נראה כמו השקעה די גדולה, הרי כבר השקעתם אלפי שקלים בפרסום ושיווק, אך בהסתכלות על הטווח הרחוק, אין ספק כי תוכלו לראות תוצאות ולהוביל את העסק או הארגון שלכם לשינוי אמיתי ומהותי.